Sabtu, 1 Mei 2021

sakit (2) : gastrik

assalammualaikum dan selamat pagi...

dah lamanya tak menulis. serupa rindu, habiskan masa seharian depan komputer dan mengadap kertas kerja. tapi sedikit sebanyak kehidupan ni berubah. sebab sekarang ni dah kena buat kerja di lapangan. 

tahun ni, aku diserang sakit gastrik yang teruk. sehingga ke hospital. dua tiga kali. lepas aku dapat ubat angin yang berwarna susu dan disuntik beberapa ubat semasa 'masuk air' sakit gastrik pun kebah.

tapi, sakit tu kerap berulang dalam dua minggu sekali buat badan aku lembik. 

setelah beberapa kali aku ke Wad Kecemasan, Hosp. Daerah Cameron Highlands, doktor di situ nasihatkan aku supaya mengambil antibiotik; ada tiga ke empat biji semuanya. amoxicilin, clarithromycin dan metroridazole. agaknya la. huhu. 

lepas dari aku amalkan ubat tu selama seminggu, jadual makan dan jadual 'membuang' juga berubah.

aku rasa lebih baik la; kalau aku tersalah makan, makanan yang berasid dan pedas; aku akan ke tandas untuk buang dia. sistem penghadaman aku lebih okey. 

jadi, lepas dari kejadian gastrik tu aku asyik makan je la menggemukkan badan.

huhu. 

sekian saja berkongsi.

selamat berpuasa semua. half way to go. 

wasalam. 



Tiada ulasan:

Catat Ulasan

perkongsian dan komen yang membina aman dihargai