Selasa, 31 Ogos 2021

Kecik & Kakak (3) :- vaksin kucing

hello semua, selamat tengah hari....


untuk pertama kali, aku belajar untuk bawa kucing ke veterinar. Kecik ada penyakit selaput mata naik. atau 'mata terbalik' bak kata doktor kucing tu. 

mula - mula bawa sebab nak suntik ubat cacing. masa tu kemungkinan aku kerap travel jadi aku bawa dua ekor ni; ke sana dan ke sini.

akhirnya, berpenyakit. aku rasa mereka ni berpenyakit stress dan tak sedap perut. kucing - kucing ni pasti akan ada masalah perut; taknak makan dan taknak berak kalau kerap bawak berjalan.

tu yang selaput mata naik.

lepas seminggu cucuk ubat cacing; kita nampak Kecik membaik dari sakit. 

jadi, aku rasa aku perlu secara berkala untuk rawat penyakit kucing buat masa sekarang ni. 

selepas sebulan, doktor kucing sarankan supaya aku suntik vaksin kepada Kecik; tak terkecuali Kakak.

aku pun bawa mereka pada 17 Ogos itu hari. 

kesan; kutu kucing pada bulu berkurang. ada jugak nampak sekor dua lintas kat perut mereka tu. tapi takde la kritikal macam dulu. aku rasa kagum; sebab dalam banyak - banyak bab penjagaan kucing aku selalu gagal untuk cara mereka bersihkan bulu mereka. 

kemudian, selera makan pun bertambah. macam Kakak ni dulu ada masalah mulut dan makan. mulut berbau. Nabil selalu jadi mangsa Kakak. sebab Kakak suka duduk berpangku dengan Nabil. sekarang ni Kakak dah okey. mulut pun tak bau. selera makan pun ada. 

bab mem'berry - berry' pun dah okey. 

aku rasa, kalau kita membela 'stray cat' dan kalau kita berkemampuan. tak salah pegi vaksin. pergi lah ke pejabat / klinik veterinar kerajaan. harga mampu milik. 

wasalam.

4 ulasan:

  1. Alhamdulillah moga atas kemudahan hati membawa ke klinik murah rezeki nanti.

    BalasPadam
  2. Mudah2an mereka berdua sentiasa sihat

    BalasPadam
    Balasan
    1. mudah - mudahan WP.

      terima kasih atas doa ya...

      Padam

perkongsian dan komen yang membina aman dihargai