Sabtu, 28 November 2020

warga asing (1) : hidup merantau

Assalammualaikum dan Selamat Malam...

menulis dalam suasana hujan lagi minggu ni. minggu lepas dah buat permohonan kepada Jabatan Meteorologi untuk mendapatkan kadar hujan pada bulan - bulan ini amnya. 

aku masih lagi berfokus untuk menceritakan hal ehwal Pekerja di Tapak. mungkin ini salah satu pengalaman yang paling lama untuk aku tinggal bersama mereka. 

tapi bukan semua keputusan aku buat di Tapak. bidang kuasa aku terhad. terutamanya hal perlantikan Pekerja atau Subkontraktor; semuanya adalah di bawah Pengurusan Pejabat Utama. 

ada seorang Pekerja warga Bangladesh. mohon untuk pulang. tapi disebabkan Covid - 19 dan lain - lain isu berkaitan kelulusan Permit dan pembayaran Levi dan sebagainya; permohonan beliau ditangguhkan. 

dah beberapa bulan beliau mohon. tapi tak berjaya. 

tahap aku dengan beliau ni, hampir bertumbuk di Rumah Pekerja sebab beliau dah tak tahan lagi nak pulang. sampai aku dituduh tak sampaikan permohonan tu pada pihak atasan. 

tapi yang silapnya aku. aku pun duduk di Rumah Pekerja di Tapak. jadi aku dekat dengan mereka. perkara - perkara macam ni memang susah nak dielakkan. 

setelah kejadian tu, dia mula 'slow down' buat permohonan nak balik. seminggu jugak la aku tak bercakap dengan si beliau ni lepas bergaduh mulut tu. 

sebab kita ni ibarat tinggal sebumbung. beliau dan aku mungkin masih diberikan kesabaran oleh Yang Maha Esa. aku kembali lah bercakap dengan beliau. buat macam biasa. 

satu malam, berjalan ke bilik mandi aku nampak dia sibuk bertelefon. jauh di sana. dia menangis panjang. 

aku pun pegi gatal mulut tanya;

Aku :- Kalam Bhai, kenapa ni nangis?

Kalam :- Isteri; Kampung; Sakit; Operation. 

sambil angkat tangan sembah tu beliau cakap teresak - esak. 

Kalam :- Kakak, kasi doa sama Allah untuk Isteri saya. 

dan dan tu menitik air mata aku weyh. 

aku mandi dengan Lokman, dalam bilik mandi tu aku menangis la tersedu - sedu.

Lokman cuma cakap, aku dah jalankan apa yang perlu dan aku sendiri pun tak mampu nak tolong beliau ni lagi. 

sedih. hujan. sakit dan demam masih menguasai kita semua ni.  

semoga mentari muncul lagi. 

wasalam. 

6 ulasan:

  1. Ko bergelut dgn isu teknikal dan isu sosial sekaligus.... Ko mmg hebat.

    BalasPadam
    Balasan
    1. isu teknikal tu aku ni kira beruntung sebab dpt kebanyakan kepala tukang yg boleh bekerja. aku sendirian tak akan berdiri bangunan ni.
      isu sosial pulak sebenarnya, aku pun dalam kelompok yang sama dengan mereka. sama - sama datang sini mencari rezeki halal.

      Padam
  2. semua org terjejas skrg nih.. tp bangla tu patut bsyukur sbb ada keje

    BalasPadam
    Balasan
    1. statement ni betul.

      sebab tu aku ni pening kepala. aku nak desak HQ pun tak boleh, aku nak ikutkan kehendak aku pun tak boleh.

      akhirnya aku biar kan aje lah. siapkan keje sendiri elok lagi.

      huhu.

      Padam
  3. Nasib perantau
    Semoga isterinya selamat dan dipermudahkan perawatannya.

    BalasPadam
    Balasan
    1. semoga lah dia dan keluarganya dipermudahkan urusan.

      terima kasih atas doa yang baik WP

      Padam

perkongsian dan komen yang membina aman dihargai